SURFspot biedt Coosto aan voor studenten. Een monitoringstool speciaal voor Social media. Denk aan analyses op volume, sentiment, bereik, auteurs, websites en geografische informatie. Jaja speurneuzen opgelet! Ik kreeg laatst een workshop om zelf ook kennis te maken met Coosto. Zo heb ik met eigen ogen kunnen zien hoe je met deze Nederlandse versie het beste werkt. Hoe je een zoekterm vindt via alle blog, fora, nieuwssites, YouTube, Pinterest, Google +, Instagram, Twitter en Facebook waar dit vermeld staat. Dit gaat zelfs tot een jaar terug in het historisch archief.

 

Monitoringsprogramma Coosto zorgt ervoor dat je een Nederlands merk of bedrijf goed onder de loep kunt nemen. Speur de hele dag in de enorme bak aan digitale data en vind content op het web op de gekste plekken. Dikke kans dat je ineens op een forum uitkomt waar je nog nooit van gehoord had. Je zoekt trouwens wel tussen de openbare content. Alles wat mensen hebben afgeschermd zie je niet. Gelukkig ook maar, anders zou het echt eng worden.

 

Is Coosto wat voor jou?
Via ‘zoektips’ kun je zoekwoorden invoeren. Ik neem even SURFspot als voorbeeld. Dit gaat op “SURF” OR “SURF” OR surfspot OR “surf spot” Daarmee vang je CAPITALEN of normale letters af, of losse woorden. (SURF spot)

Coosto via SURFspot zoekresultaten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Er zijn veel varianten om gericht op bepaalde woorden te zoeken.

Ik start met ‘surf’. Maar omdat ‘surf’ voornamelijk met surfen geassocieerd wordt, pakt Coosto hierin te veel resultaten. Super handig dat hier meerdere zoekbalken zijn om je te helpen.

Bij de tweede zoekbalk vul ik in: surf (drive OR cloud OR spot) surf buiten het haakje is dominant.

En bij de derde zoekbalk voer ik in: surf-travel-radio. Want ik kreeg teveel irrelevante zoekacties. Vooral ‘surf’ in combinatie met die woorden. Dus die filter ik er nu uit. Zo heb ik geleerd dat kite* voor mij werkt want daarmee sluit ik ‘kite’ en alles daarachter uit. (kitesurfinstructeurs doen niet meer mee)

 

Filteren en markeren
Na deze filtering krijg ik goed overzicht met resultaten van mijn zoekwoorden. Elk bericht waarin de zoekterm terugkomt, krijgt een kenmerk. Positief, neutraal of negatief. Coosto berekend een percentage waardoor je ziet hoe mensen over dat onderwerp praten en wat voorgevoel daaraan hangt. Zo pols je bijvoorbeeld de klantbeleving.

Je kunt Coosto zo instellen dat hij bepaalde opmerkingen als neutraal markeert. ‘Alvast bedankt’ krijgt het label neutraal. ‘Bedankt’ is soms positief, maar kan ook ironisch of sarcastisch opgevat worden (‘Nou, bedankt’). Daarom kun je een bepaalde opmerking omzetten van negatief naar neutraal. Zoals ‘niet bereikbaar’. Dat is ideaal.

 

Wil je Coosto zelf uitproberen? Je kunt een heel jaar gebruik maken van dit Social media monitoringsprogramma voor € 12. En je kunt binnen een kwartier ermee aan de slag, want de download staat binnen 10 minuten in je productkluis bij SURFspot.

 

SURFspot zoekwoorden

Nog even op een rijtje

Denk bij het gebruiken van Coosto aan de volgende dingen:

  • Stel goede zoekwoorden in en kies uitzonderingen waardoor je resultaten goed zijn.
  • Kies bij ‘activiteit& sentiment’ een filter en/of data. Zo kan je Facebook van Twitter onderscheiden per grafiek.
  • De taalfilter staat op Nederlands en focust zich alleen op Nederlandse content, denk daar wel aan als jouw onderzoek zich op het buitenland/ andere taal richt.

En tot slot: once it’s on the Internet, it’s there forever.

De wereld draait door. Nieuwsfora laden elk kwartier de website om up to date te zijn. En Facebook en Twitter verversen nog sneller. Ook al verwijder je het bericht, het blijft in Coosto gerapporteerd. Dus ja, die foto’s met je ex of dat ene bericht wat je verwijderd had (na die avond stappen) is nog steeds te vinden voor de speurders in Coosto.

 

Ben jij student? Bestel Coosto voor € 12