Maandelijkse Archieven: Maart 2015

  1. Hello world

    Welkom in het digitale tijdperk!Smartphones, laptops, apps en e-mails zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Consumenten accepteren nieuwe technologieën sneller dan ooit te voren en laten ze ook steeds makkelijker toe in hun dagelijks leven. Het aantal Nederlanders dat een smartphone bezit, neemt toe met 9% ten opzichte van eind 2013. Bijna 10 miljoen Nederlanders (76%) is op dit moment in het bezit van een smartphone. Zeg nou zelf, kun jij nog 2 mensen opnoemen die geen smartphone hebben, op je opa en oma na? Wel 95% van de Nederlandse huishoudens had in 2013 toegang tot het internet, waarmee Nederland koploper in Europa is. Hierdoor zijn we ook veel meer gaan internetten. Studies naar online tijdsbesteding laten zien dat Nederlanders gemiddeld per dag 3 uur en 25 minuten besteden aan media. Van de jongeren 18-25 jaar was in 2013 bekend dat 90% ook onderweg met hun smartphone op internet actief zijn, van deze groep noemt 80-90 % als voornaamste internetgebruik Social media, spelletjes en muziek (CBS, 2014). Nederlandse webwinkels zetten 13,5 miljard om Met de groei van de internetpenetratie is ook het aantal online-kopers de afgelopen jaren gestegen. De onlineshoppenetratie lag in 2012 al op 70% van de Nederlandse bevolking volgens het CBS. Kanalen als Amazon, eBay, Bol.com en AH.nl spelen handig in op de groeiende trend om online te shoppen. Nederlandse webwinkels hebben in 2014 13,5 miljard euro omgezet. Online sales is dus big business. Maar hoe zorg ik ervoor dat de klant SURFspot vindt en vervolgens hier zijn soft- en hardware of clouddienst koopt? Volgens Internet Live Stats zijn er in eind maart 0,9 miljard websites wereldwijd online, zie daar maar eens uit te blinken. Vindbaarheid en relevantie in content vormen daardoor een grote uitdaging, vooral wanneer budgets beperkt zijn.  Daar ga ik me komende maanden weer vol op storten. Millenniums SURFspot
    Lees meer »
  2. ‘Social Media Analyse’ als vak: 'Maak marketing makkelijk'!

    Dat bijna iedere student gebruik maakt van social media is geen wereldnieuws. Bedrijven zetten graag stagiaires in om social media zakelijk invulling te geven. Vaak komen studenten dan voor het eerst in contact met termen als ‘social media analyse’ en ‘sentiment’. Of nog erger: klagende consumenten. Hoe ga je daarmee om als stagiair of junior? Ik herken mijzelf wel in dit scenario. Toen ik (net uit de schoolbanken) als online marketeer aan de slag ging schrok ik van negatieve reacties op social media. Hoe geef je daar handig antwoord op? Ook zorgvuldig bedachte berichtjes op Facebook hadden niet altijd het effect waar ik op hoopte. Gelukkig weet ik inmiddels beter en werk ik met handige tools waarmee je kunt uitzoeken of er positief over een bedrijf gesproken wordt en die een seintje geeft als er weer iemand op Twitter loopt te klagen. Tijdens de seminar ‘Social Media als vak’ bij SURFacademy kwamen docenten en pioniers op het gebied van social media analyse samen om hierover te spreken. Ik was wel benieuwd hoe de communicatiestudent van nu beter voorbereid kan worden op het effect van social media voor bedrijven en ging er heen.   De klant praat over mijn bedrijf… En nu? Social media heeft de manier waarop we informatie zoeken, met elkaar communiceren en op de hoogte blijven veranderd. We bloggen prive, Twitteren, Facebooken en reviewen erop los over de meest uiteen lopende onderwerpen. Voor bedrijven, instellingen en merken blijft het een uitdaging om in te spelen op deze trend. Ze zijn gewend om informatie te zenden, maar er wordt juist van hen verwacht dat ze in gesprek gaan en luisteren naar wat de consument te zeggen heeft. De vraag naar goed opgeleide mensen die weten waar ze het over hebben is groot. “ Het ontbreekt vaak aan basiskennis over internet en social media en ook inzicht over de gevolgen van een berichtje.” – Marco Derksen, oprichter van Marketingfacts
    Lees meer »