Welkom in het digitale tijdperk!
Smartphones, laptops, apps en e-mails zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Consumenten accepteren nieuwe technologieën sneller dan ooit te voren en laten ze ook steeds makkelijker toe in hun dagelijks leven. Het aantal Nederlanders dat een smartphone bezit, neemt toe met 9% ten opzichte van eind 2013. Bijna 10 miljoen Nederlanders (76%) is op dit moment in het bezit van een smartphone. Zeg nou zelf, kun jij nog 2 mensen opnoemen die geen smartphone hebben, op je opa en oma na?

Wel 95% van de Nederlandse huishoudens had in 2013 toegang tot het internet, waarmee Nederland koploper in Europa is. Hierdoor zijn we ook veel meer gaan internetten. Studies naar online tijdsbesteding laten zien dat Nederlanders gemiddeld per dag 3 uur en 25 minuten besteden aan media. Van de jongeren 18-25 jaar was in 2013 bekend dat 90% ook onderweg met hun smartphone op internet actief zijn, van deze groep noemt 80-90 % als voornaamste internetgebruik Social media, spelletjes en muziek (CBS, 2014).

Nederlandse webwinkels zetten 13,5 miljard om
Met de groei van de internetpenetratie is ook het aantal online-kopers de afgelopen jaren gestegen. De onlineshoppenetratie lag in 2012 al op 70% van de Nederlandse bevolking volgens het CBS.

Kanalen als Amazon, eBay, Bol.com en AH.nl spelen handig in op de groeiende trend om online te shoppen. Nederlandse webwinkels hebben in 2014 13,5 miljard euro omgezet. Online sales is dus big business. Maar hoe zorg ik ervoor dat de klant SURFspot vindt en vervolgens hier zijn soft- en hardware of clouddienst koopt? Volgens Internet Live Stats zijn er in eind maart 0,9 miljard websites wereldwijd online, zie daar maar eens uit te blinken. Vindbaarheid en relevantie in content vormen daardoor een grote uitdaging, vooral wanneer budgets beperkt zijn.  Daar ga ik me komende maanden weer vol op storten.

Millenniums
SURFspot heeft de focus liggen op de (aankomende) student. Die zal over een paar maanden weer een keuze moeten maken.  Een start aan een onderwijsinstelling of een wissel van studie. De studenten die bij SURFspot kunnen bestellen worden omschreven als jongeren tussen de 16 en 25 jaar die veel tijd besteden aan moderne media. Hiermee vallen zij binnen de Generatie Y, die ook wel de Millenniumgeneratie wordt genoemd. Meerdere onderzoeken wijzen uit millenniums online gaan voor boodschappen, het volgen van nieuws, entertainment en Social netwerken. Ze zijn opgegroeid met digitale media, kunnen niet zonder hun laptops en zitten meer op internet dan achter de televisie. Dit maakt digitale marketing de meest effectieve manier om hen te bereiken. Millenniums zijn de grootste generatie sinds de babyboomers, waardoor hun koopkracht hen een aantrekkelijke groep voor de consumentenindustrie maakt.

Studenten kopen online meer dan de rest van de bevolking. Deze aankopen zijn vooral kleding, computer software, boeken, kaartjes voor evenementen, muziek, bloemen, vliegtickets en hotels. Het percentage hoger opgeleiden is groter bij de online koopgroep dan bij de offline groep. Waarschijnlijk omdat  studenten sterk afhankelijk zijn van het web voor zowel algemene als academische informatie. Dat komt overeen met cijfers van het CBS. In 2013 koopt namelijk 45% van de 18-25 jarigen online soft- en hardware.  De meerderheid bij SURFspot natuurlijk ;).

Hebben de cijfers en percentages je laten duizelen of wil je zelf eens kijken hoe snel alles in de online wereld gaat? Bekijk dan de live stats: http://www.internetlivestats.com/ of http://www.worldometers.info/nl/.

Maartje

Online marketeer SURFspot