Michel van de Wiel is practicum docent bij de Informatica en Communicatie Academie (ICA) op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Hij geeft vooral les aan de communicatie en multimedia designkant. Zoals 3D-content, Photoshop, Illustrator, les in camera bewegingen of het maken van interactieve applicaties. Daarnaast beheert hij het Medialab (www.icamedialab.nl) met tutorials, informatie, tips and tricks voor alle praktijkvakken die bij ICA gegeven worden.

 

Voor jou heeft hij 10 tips voor het (leren) werken met Animate CC op een rijtje gezet. Om Flash is heel wat te doen geweest in de media. Flash zou dood zijn, niet meer gebruikt worden, gedateerd zijn. Sinds dat ik Flash gebruik (toen nog van Macromedia), was het altijd een tool om mee te animeren en om interactieve applicaties te maken. Het is eigenlijk nooit echt de bedoeling geweest om er websites mee te bouwen. Wat natuurlijk wel gedaan werd. Er is een hoop veranderd sinds Macromedia Flash MX2004. Flash heet nu Animate CC, je kunt naast de standaard swf bestanden ook applicaties maken voor iOS of Android. Je hebt een html 5 canvas optie, kortom: dit programma is veelzijdiger dan ooit!

10 Tips voor het werken met Animate CC van Michel

 

  1. Leer het programma kennen, dat lijkt een schot voor open doel, maar bij een programma waarin zoveel mogelijk is als in Animate CC is dat echt een must. Kijk naar basis tutorials om de interface te leren kennen en ervaar op die manier alle mogelijkheden en de kracht van het programma.
  2. Bepaal van te voren wat je gaat maken en denk dat goed uit. Wat ik mijn studenten aanleer is werken met pseudocode. Schrijf eerst uit wat voor interacties er allemaal nodig zijn en wat er allemaal gebeurt als men ergens op klikt. Op deze manier weet je precies wat voor code je nodig gaat hebben.
  3. Een vormgever is geen programmeur. En dat is bij Animate CC ook niet nodig, wat wel erg handig is, is dat je weet waar je code snippets en voorbeelden kunt vinden. Begrijpend lezen van codes en snappen wat er gebeurt is makkelijk.
  4. Als je codes nodig hebt om je applicatie te laten werken: gebruik internet! Veel is al gemaakt en een groot deel daarvan is gedeeld op het internet. Google altijd in het Engels en gebruik keywords.
  5. Hoewel je in Animate ook kunt tekenen zijn programma’s als Photoshop en Illustrator niet te missen voor het maken van je assets en vormgeving. Let op transparantie (png voor Photoshop en svg in Illustrator). Je kunt op objecten in Animate “break apart” doen, waardoor de transparante pixels (na ze te selecteren en te verwijderen) ook echt niet meer bestaan.
  6. Lees je foutmelding! Ben je lekker bezig en ga je het project testen, krijg je plotseling een foutmelding. Lees deze goed, in het begin zegt het misschien weinig, maar na vaker gebruik weet je gelijk waar de fout zich bevindt. Google op de foutmelding voor mogelijke oplossingen.
  7. Het gebruiken van video in Animate is mogelijk, maar let op de lengte van je video. Hoe langer de video, hoe groter de kans dat de audio niet gelijk zal lopen.
  8. Een unieke tekenstijl is goed te bereiken met de nieuwe teken tools in Animate, experimenteer met lijndiktes, vormen van lijnen om zo je eigen stijl neer te zetten.
  9. Werk je niet met standaard fonts in je Animate applicatie? Vergeet dan niet je font te embedden, zo kan iedereen genieten van dat mooie font die perfect bij de stijl past.
  10. Sla regelmatig je bestand op en test af en toe. Ook weer zo vanzelfsprekend, maar helaas wordt het zo vaak vergeten. En je computer zal op het eind maar crashen. Testen is uitermate belangrijk voor de werking van alles en om zo snel mogelijk (in het begin) al eventuele foutjes eruit te halen. Flash is dood, lang leve Animate! =)